2/2002. (II.1.) OVB
állásfoglalás
a választási eredményekre
épülő, a pártok
költségvetési támogatásának
meghatározásához szükséges
elosztási arányok
megállapításáról
Az Országos Választási
Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi
C. törvény (a továbbiakban:
Ve.) 34. §-a (2)
bekezdésének a) pontjában
írt hatáskörében eljárva az
alábbi
állásfoglalást
adja ki:
A pártok működéséről és
gazdálkodásáról szóló 1989.
évi XXXIII. törvény (a
továbbiakban: Ptv.) 5. § (2)
bekezdése szerint a párt e
törvény rendelkezései
szerint állami költségvetési
támogatásra jogosult. Az
állami költségvetésből a
pártok támogatására
fordítható összeg 25 %-át –
egyenlő arányban – az
Országgyűlésben az országos
listán mandátumot szerzett
pártok között kell
felosztani. A fennmaradó 75
%-nak megfelelő összeg az
országgyűlési választások
eredménye alapján a pártra,
illetőleg a párt jelöltjeire
az első érvényes fordulóban
leadott szavazatok arányában
illeti meg a pártokat. Nem
jogosult költségvetési
támogatásra az a párt, amely
a szavazáson részt vett
választók szavazatának 1
%-át nem szerzi meg. A
Magyar Köztársaság
2001-2002. évi
költségvetéséről szóló 2000.
évi CXXXIII. törvény (a
továbbiakban: Ktv.) 35. §
(1)-(3) bekezdései
kimondják: "(1) A pártok
támogatására fordítható
keretből (I. Országgyűlés
fejezet 7. cím) az ott
megnevezett pártok a pártok
működéséről és
gazdálkodásáról szóló 1989.
évi XXXIII. törvény (a
továbbiakban: Ptv.)
rendelkezései szerint, 2002.
évben a képviselői
megbízatás megszűnésének
napját magában foglaló hónap
utolsó napjáig terjedően,
időarányosan részesülnek.
(2) Az (1) bekezdésben
foglaltak alapján a 2002.
évi fel nem használt
előirányzat - a Ptv. 5. §-ában
foglaltaknak megfelelő - új
elosztására a Kormány kap
felhatalmazást. (3) A (2)
bekezdésben foglaltak
végrehajtása céljából az
Országos Választási
Bizottság legkésőbb az (1)
bekezdésben írt határidőt 15
nappal megelőzően közli a
Pénzügyminisztériummal a Ptv.
5. §-ának (2) bekezdésében
foglalt elosztási arányokat,
hiteles számításokkal
alátámasztva.” A választási
eljárásról szóló 1997. évi
C. törvény (a továbbiakban:
Ve.) 34. § (2) bekezdés n)
pontja szerint az Országos
Választási Bizottság (a
továbbiakban: OVB) eljár
mindazokban az ügyekben,
amelyeket törvény a
hatáskörébe utal. Ugyanezen
bekezdés h) pontja kimondja:
az OVB megállapítja, hogy az
országosan összesített
töredékszavazatok alapján az
országos listák jelöltjei
közül kik szereztek
mandátumot. A j) pont
szerint az OVB megállapítja
és közzéteszi a választás
országosan összesített
eredményét. A Ve. 55. § (2)
bekezdése értelmében az
illetékes választási
bizottság minden, a
törvényes feltételeknek
megfelelő jelölő
szervezetet, jelöltet,
illetőleg listát – a
bejelentését követő három
napon belül –
nyilvántartásba vesz.
A Ve. 95. § (4) bekezdése
alapján a közös lista
állításával egyidejűleg be
kell jelenteni, hogy az
egyes jelölteket melyik
jelölő szervezet állította.
A Ve. 98. § (4) bekezdése
szerint az OVB az egyéni
választókerületi és a
területi választási
bizottságok jegyzőkönyvei
alapján, azok beérkezését
követően összesíti az egyéni
választókerületi jelöltekre
és a listákra leadott
töredékszavazatokat, és
megállapítja, hogy ezek
alapján az országos listák
jelöltjei közül kik jutottak
mandátumhoz.
Az országgyűlési képviselők
választásáról szóló 1989.
évi XXXIV. törvény (a
továbbiakban: Vjt.) 5. § (6)
bekezdés első mondata
szerint a területi és az
országos pártlistán
háromszor annyi jelölt
állítható, mint az adott
listán megszerezhető
mandátumok száma.
A fenti jogszabályi
rendelkezések alapján az OVB
megállapítja, hogy a Ptv. 5.
§ (2) bekezdésében foglalt,
az állami költségvetési
támogatásra vonatkozó
rendelkezés tartalmi
szempontból kapcsolódik az
OVB hatásköri jogosítványait
rögzítő, a Ve. 34. § (2)
bekezdése h), valamint j)
pontjaiban foglalt
rendelkezésekhez.
A Ve. 55. § (2) bekezdése
alapján a jelölő szervezet
nyilvántartásba vételére
attól függetlenül kerül sor,
hogy az a választásokon
egyedül vagy más jelölő
szervezettel közösen, közös
egyéni jelölt, illetve közös
területi és közös országos
lista állításával vesz
részt.
Figyelemmel a Ve. 95. § (4)
bekezdésében foglalt
rendelkezésre is, levonható
az a következtetés, hogy a
közös egyéni
választókerületi jelöltet,
illetve közös területi és
országos listát állító
jelölő szervezetek (pártok)
megőrzik önállóságukat, jogi
és gazdasági értelemben is
önálló pártok maradnak,
vagyis a közös jelöléses
listaállítás szervezeti
integritásukat nem érinti.
Ve. 34. § (2) bekezdése n)
pontja szerint az OVB a Ktv.
35. § (3) bekezdésében
megállapított, a Ptv. 5. §
(2) bekezdésében foglalt,
hiteles számításokkal
alátámasztott elosztási
arányokat közli a
Pénzügyminisztériummal.
Amennyiben több párt közös
országos listát állít, és az
Országgyűlésben a közös
országos listán a közös
országos listaállításban
részt vevő bármelyik párt
mandátumot szerez, úgy a
mandátumot szerző párt a
Ptv. 5. § (2) bekezdése
szerint– figyelemmel a Ve.
95. § (4) bekezdésére is – a
pártok támogatására
fordítható összeg 25 %-ából
költségvetési támogatásra
jogosult.
A Ptv. 5. § (1) bekezdése
előírja, hogy a
költségvetési támogatás
fennmaradó 75 %-ának
megfelelő összeg a pártokat
az országgyűlési választási
eredménye alapján a pártra,
illetőleg a párt jelöltjeire
az első érvényes fordulóban
leadott szavazatok arányában
illeti meg.
Az OVB-nek – a Ptv. 5. § (2)
bekezdésére figyelemmel –
meg kell állapítania, hogy
az országgyűlési választások
eredménye alapján az egyes
pártok és azok jelöltjei az
első érvényes fordulóban
milyen arányban kaptak
szavazatokat.
A Ktv. 35. § (3)
bekezdésében foglalt,
hiteles számításokkal
alátámasztott elosztási
arányok meghatározásához
viszont szükség van –
kizárólag a Ptv. 5. § (2)
bekezdésének alkalmazása
szempontjából – annak
megállapítására, hogy közös
jelölés esetén az egyes
jelölteket melyik párt
állította.
A közös lista vonatkozásában
a Ve. 95. § (4) bekezdése
kötelezővé teszi – a lista
állításával egyidejűleg –
annak bejelentését, hogy az
egyes jelölteket melyik
jelölő szervezet állította.
A közös egyéni
választókerületi jelöltek
tekintetében viszont a Ve.
ilyen kötelezettséget nem
állapít meg.
Ez utóbbi körülményre
figyelemmel az OVB a Ktv.
35. § (3) bekezdése által
meghatározott hatásköri
kötelezettségét közös egyéni
választókerületi jelöltek
állítása esetén csak abban
az esetben tudja
teljesíteni, ha a közösen
jelölő szervezetek – a Ve.
95. § (4) bekezdésében
foglaltakkal analóg módon –
hivatalos bejelentést
tesznek arról, hogy a közös
egyéni választókerületi
jelölt melyik jelölő
szervezethez (párthoz)
tartozik.
Az OVB tehát a Ve. 95. § (4)
bekezdésében foglaltak,
valamint – közös egyéni
választókerületi jelölt
esetén – az előzőekben
meghatározott bejelentés
alapján tehet eleget a Ktv.
35. § (3) bekezdésében
meghatározott hatásköri
kötelezettségének.
A fentiek alapján az OVB
első lépésben azt állapítja
meg, hogy a közös egyéni
választókerületi jelöltekre,
illetve a közös területi
listákra az első érvényes
fordulóban leadott
szavazatok milyen aránya
esik.
Ezt követően kerülhet sor –
kizárólag a Ptv. 5. § (2)
bekezdésének alkalmazása
szempontjából – a közös
egyéni választókerületi
jelölteket, illetve közös
területi listákat állító
pártok választási
eredményének külön-külön
történő megállapítására. A
közös listára leadott
szavazatok – listaállításban
részt vevő pártok közötti –
megoszlási arányának
megállapításánál,
figyelemmel a Vjt. 5. § (6)
bekezdése első mondatára is,
a közös listán szereplő
összes jelöltet figyelembe
kell venni. A közös
jelöltekre, illetve közös
listákra leadott szavazatok
a közösen jelölő, illetve
listát állító pártok és az
azokhoz tartozó jelöltek
közötti – az első érvényes
fordulóra vonatkozó –
megoszlási arányának
meghatározása a Ve. 95. §
(4) bekezdésében foglalt,
illetve az ezen
állásfoglalás szerinti
bejelentés alapján
lehetséges.